Marknadsföring- en investering i ditt företag!
”Syns man inte så finns man inte” är en gammal dänga inom branschen för marknadsföring. Oavsett om den nu är gammal eller ej så är det något som alltid stämmer.
Ok, du har bestämt dig, du ska starta eget företag! Du har vidare en grym affärsidé och där du bestämt dig för att, låt oss säga, sälja massagefåtöljer och bärbara massagebänkar. Du har en produkt (eller eller tjänst) som kommer att ta marknaden med storm, kanonbra! Dock så spelar det ingen roll hur bra din idé än är eller hur bra det du ska sälja än är om du inte kan nå ut till alla dina tänkbara kunder med den.
Du behöver alltså hjälp att nå ut till alla dina kommande kunder? Går det t.o.m att hitta billig marknadsföring som inte behöver kosta skjortan? Bara lugn, vi hjälper dig.
Har du en fet plånbok som Joakim von Anka så har du inga problem och behöver kanske heller läsa längre än så här (eller så gör du det ändå och lär dig än mera och sparar samt tjänar samtidigt pengar åt ditt företag).
Verkligheten ser dock ofta ut på ett helt annat vis för många företagare, man har inte stor säck med guldmynt att investera i PR och marknadsföring.
Marknadsföring – ett absolut måste för alla företagare!
Ja, PR och marknadsföring är ett måste och ofta även en av ett företags största kostnader. Ja, marknadsföring kan kosta mycket slantar men är även en stor investering som är tänkt att generera intäkter till ditt företag.
Men är inte marknadsföring ett absolut måste bara för alla som vill starta företag och något som inte behövs för rutinerade och erfarna företagare? Självklart så är marknadsföring ett måste för alla företagare, nya som erfarna.
Idag finns mängder av böcker skrivna inom ämnet marknadsföring och du kan hitta massor av suveräna marknadsföringstips och idéer på nätet.
Vi har samlat ihop alla våra absolut bästa marknadsföringstips till dig som önskar hjälp med billig marknadsföring.
Tror du att du inte kan göra så mycket på den här fronten ändå? Låt oss få dig att tänka om, det finns massor av saker som du kan göra och få billig marknadsföring.
Marknadsföring behöver ses som en mycket god investering och inte som en onödig kostnad. Alla våra tips här på sidan är kostnadseffektiva och kostar dig mera tid än vad de kostar pengar.
Se marknadsföringen precis så som du ser din egen fysiska hälsa och kondition, att det är något du behöver jobba med dagligen. Som vanligt så finns det en sak som är viktigare än allt annat, att du har viljan att lära dig och viljan att bli bättre på att marknadsföra dig och ditt företag.
21 tips på bra och billig marknadsföring
1.Ska du starta eget så är en egen hemsida ett absolut måste. Webhotell, domän och en wordpresshemsida kostar inte mycket pengar. Bäst i Sverige (inte enbart tack vare priset) är enligt oss Miss Hosting. Hos Miss Hosting får du både webhotell och hemsida för 39:-/månaden och det är ofta man har erbjudanden om webhotell och hemsida för så lite som 9:-/månaden. Sveriges bästa support på webhotell och hemsidor får du på köpet.
När du sedan har en hemsida, glöm inte att också ta hand om den med uppdaterat material, bra bilder, erbjudande och rabatter till kunderna, uppdaterade öppettider och kontaktuppgifter m.m. Se även till att lägga till social medier och funktioner med ett uppmaning till kunderna att gärna dela och gilla er sida.
2. Lär dig grunderna i SEO (sökmotoroptimering). Här finns massor av information hur du ska göra med en enkel sökning på Google ”sökmotoroptimering”.
3. Gör det möjligt för dina kunder att signa upp sig på ett nyhetsbrev på din sida. Skriv något i stil med ”Få rabatter och erbjudanden först av alla genom vårt nyhetsbrev”.
Sedan gör du ett utskick när du faktiskt också har ett erbjudande till kunderna. Att göra så en gång/månad räcker bra och är inte för ofta och inte heller för sällan.
4. Prata och nätverka med människor, i busskön, i mataffären, hos tandläkaren osv. Vi hade själva ett mycket lyckat samtal i kön till toaletten på en flygning till Gran Canaria en gång och som blev till en affärsmässig hit för vår del.
Underskatta absolut inte värdet av denna punkt. Bestäm dig redan nu för att kontakta tre personer varje dag som du inte känner. Detta kommer att leda magiska saker för dig och ditt företag, om inte omedelbart så på sikt.
Samtidigt så har du ett gäng visitkort med dig som du kan dela ut, självklart så ler du när du delar ut dom, JA ett leende säljer.
5. Tryck upp billiga flygblad eller flyers som du sedan går ut med själv. Även här så har du självklart med en rabatt eller erbjudande till kunderna. Kom ihåg att ha dubbelt så många av ”Du får” än av ”Jag/Vi är”.
Kunden struntar fullständigt i om du är bäst i Skövde att reparera cyklar. Det kunden vill veta ultraljudssnabbt är: ”Vad kan jag tjäna/spara på detta?”
6. Belöna dina stamkunder, inför ett bonussystem eller ett rabattsystem.
7. Är det något unikt med dig? Svaret är såklart JA. Kontakta tidningsredaktionerna. Få det inte att låta säljande om din verksamhet. Precis som kunderna så struntar journalisterna i att ditt företag byter cykelpunkteringar snabbast i hela Skövde.
Det är en bakgrundsstory om DIG, vem du är och vad du har varit med om som kan intressera tidningarna. Så ta och tänk till, vad är intressant med dig? Kontakta tidningarna med din story, har du tur så kanske de kontaktar för ett reportage.
8. Se över din vara, tjänst eller produkt. Vad finns det för företag som kan komplettera det som du gör? Samarbeten med andra kompletterande företag är otroligt viktigt och bra. Vänta inte, kontakta företag som kompletterar ditt företag redan idag.
9. Som företagare så ska du självklart även ha en facebooksida för ditt företag. Be dina vänner och bekanta att dela din sida. Det finns även mängder av forumsidor för företagare där du kan presentera ditt företag för andra, diskutera i grupper inom olika ämnen, lägga ut dina erbjudanden m.m
10. Kommentera på bloggar, i artiklar och på forum där du också får chans att lägga till en länk till din egen hemsida. När du kommenterar, spamma inte utan tänk efter och skriv ett riktigt bra inlägg eller inget alls.
Om du har en egen blogg, upplys och informera om denna. Lägg till din blogg i bloggportaler och i bloggforum, det är gratis att göra så.
11. Gå med i affärsnätverk och gå på frukostmöten som dessa nätverk ofta arrangerar. Nätverka och igen: samarbeten med andra företag får ditt eget företag att växa.
12. Skriv artiklar inom ditt expertområde och skicka till tidningar. Kom ihåg att inte göra dessa artiklar säljande utan enbart informerande. Så nu och skörda senare är vad som gäller här.
13. Anordna en tävling, folk älskar gratissaker. Det finns massor av sajter online som erbjuder tävlingar och där du kan lägga upp just din egen.
14. Skaffa en Youtubekanal och lägg ut klipp på Youtube som har över 800 miljoner besökare per månad. Se till att ha ett tydligt meddelande och ett ”call to action”, en uppmaning till handling. Det bästa, det är helt gratis.
15. Ha koll på dina konkurrenter, gör det som de gör än bättre.
16. Instagram, Twitter, LinkedIn. Finns dina kunder här? Då ska du också självklart finnas här.
17. Ge ut en E-bok, det är gratis.
18. Ge den bästa kundservicen som finns. Ring upp på studs vid missat samtal och återkom via mejl senast 24 tim (helst betydligt snabbare än så) efter det att du har fått kundens mejl.
19. Gör en snabb Googlesökning av: ”billig marknadsföring”, ”gratis marknadsföring” så får du upp massor av tips på sajter (som uppsalas.se) som hjälper dig.
20. Ta en titt på dig själv. Som kunder ser dig så ser dom även ditt företag.
21. JA, självklart så ska ditt företag även synas här på uppsalas.se. Kontakta oss redan idag, andreas@uppsalas.se
Kom ihåg!
Som med allt annat när det gäller att starta eget företag och driva eget företag så krävs ett hårt och kontinuerligt arbete.
Detta är en ständig process och inget man någonsin får slå sig till ro med och tro att det görs av sig själv. Planera din tid och avsätt tid för marknadsföring i ditt schema varje dag.
Förvänta dig inte att kunna allt på en gång, din viktigaste egenskap som företagare är fortsatt alltid viljan att lära dig och viljan att lyckas.
Tro heller inte att du kan eller ska göra allt själv. Sätt dig ner och fundera på vem och vilka du har i ditt kontaktnät och som har bättre kunskap och erfarenhet än dig.
Här får inte någon prestige finnas, det är ingen svaghet att be om hjälp av andra och kanske det t.o.m finns någon eller några som du kan utbyta tjänster med?
Uppsala- helt rätt plats för dig som är företagare.
Som vi redan har varit inne på så växer Uppsala så att det knakar. Till sekelskiftet beräknar man som sagt att Uppsala kommun ska ha uppemot 350 000 invånare, idag finns över 225 000 invånare i Uppsala med över 23 000 företag och stadigt växande.
Detta gör Uppsala kommun till en av de företagstätaste kommunerna i hela landet. Med dessa siffror i ryggen och med denna vision så har du som företagare även en god investering för framtiden.
Uppsala kommun är alltid väldigt hjälpande och stöttande för dig som vill starta eget företag. Kontakta Uppsala kommun och se vad de kan hjälpa just dig med.